Vyšlo v časopise Rytmus života číslo 9, 25. 2. 2019
Před pětadvaceti lety začala poprvé vysílat TV Nova. U jejího zrodu byl i Ivan Rössler, mistr televizní zábavy, který přišel s pořady, jež patřily k nejsledovanějším v zemi.
Tak schválně, pamatujete si »Hogo fogo«, kterým provázeli Štefan Margita (62) a jeho žena Hana Zagorová (72)? »Chcete být milionářem« s Vladimírem Čechem (+61)? A co »Zlatíčka« s Petrem Nárožným (80) nebo Petra Novotného (71) a jeho »Novoty«? S těmito pořady kdysi televize Nova válcovala své konkurenty. Zapsaly se do srdcí celého národa. Jaké ale bylo jejich zákulisí? To nám v exkluzivním rozhovoru odtajnil jejich spolutvůrce Ivan Rössler (73). A rozhodně má na co vzpomínat!
Začněme u »Hogo fogo«: Jak se vám podařilo ze zpěváků Štefana Margity a jeho manželky Hany Zagorové udělat moderátorský tandem?
Přiznám se neskromně, že to byl můj nápad. Hanku jsem zahlédl na jednom natáčení, oslovil jsem ji, jí se to zalíbilo, ale hned večer mi smutně volala, že Štefan odjíždí na delší dobu do Paříže, takže to asi nepůjde. Rozmarně jsem pravil: „To je jednoduché, přijedu za vámi do Paříže a vymyslíme to tam!“ A tak jsme celý týden večer co večer chodili po francouzských hospůdkách a po dlouhém přemýšlení jsem odjížděl s nápadem v kapse. Díky Štefanovi z televizních přijímačů zněly i árie z oper, které by se tam jinak nikdy neobjevily. Štefan je světová hvězda a dodnes jsem pyšný, že jsem ho mohl poznat a pár let s ním spolupracovat. Po tomto pořadu se mi trochu stýská.
»Zlanařit« se vám podařilo i Petra Nárožného, který se stal prvním moderátorem po-řadu »Zlatíčka«. A ruku na srdce, že by do toho šel, čekal asi málokdo…
Petra jsem chtěl pro Novu získat od samého začátku. Málem mi kývl na »Ptákoviny«, ale nakonec o nich řekl, že to moc není pro něj. Jednou do roka jsme chodili na oběd a já mu nabízel jeden pořad za druhým. Nakonec kývl až na »Zlatíčka«. Zajímavé je, že první část byla inspirována jedním velšským pořadem a tu druhou jsme licencovali od slovenských tvůrců, kteří ji vysílali pod názvem »Bonzáčik«, To spojení dvou formátů do jednoho vzniklo během jedné debaty s režisérem Jiřím Adamcem. Původně jsme připravovali oba pořady odděleně. Vladimír Železný (tehdejší generální ředitel Novy, pozn. red.) mi řekl, že to nebude nikdy fungovat, ale v tom se zmýlil. Když si pak Petr Nárožný chtěl po několika letech od pořadu odpočinout, převzal štafetu Václav Postránecký. Poté jsme si jednoho dne řekli, že v nejlepším je třeba přestat…
Jak jste vy osobně vycítil, že je zapotřebí změnit průvodce pořadem?
Přiznám se, že já jsem ke změně moderátora přistupoval nerad. Diváka to mate. Ale když už třeba Petr nechtěl »Zlatíčka« dělat, museli jsme najít někoho jiného. Václav Postránecký byl dobrá volba. Někdy jsme ale vybrali nepříliš dobrého moderátora hned na začátku, a většinou to nepřežil ani jeho pořad.
Pamatuji si, že někteří lidé těžko nesli, když v pořadu »Chcete být milionářem« skončil velmi oblíbený Vladimír Čech. Proč k tomu došlo?
I mě jeho odchod velmi mrzel a snažil jsem se to změnit na těch nejvyšších místech, bohužel neúspěšně. Byl to příkaz shora, proti němuž nešlo nic dělat. Vzhledem k tomu, že jsme s Vladimírem Čechem byli i dobří přátelé, bylo mi velmi líto, když jsem mu to musel oznámit. Vzal to sportovně.
Jak vzniklo »Čundrcountry show« Ivana Mládka?
Oslovili jsme ho, on to vymyslel, a fungovalo to docela dobře. Zpočátku jsem měl problém pořad obhájit, panovaly obavy, aby to nezajímalo jen milovníky country. Byly tam takové legrační soutěže, a v jedné z nich se aktéři utkali v tom, kdo rychleji ostříhá dohola nějakého dobrovolníka. Jedním z účastníků byl Karel Gott. V zákulisí si stěžoval, že jsme mu dali tupé nůžky, kdyby prý dostal pořádné, vyhrál by. Mar¬ně jsem mu vysvětloval, že šlo jen o legraci. Karel prostě chtěl být i tady první… Pořad zanikl z vůle Ivana Mládka.
Samozřejmě musíme připomenout i pořady baviče Petra Novotného, které sledovaly miliony diváků…
Petr byl ve své době fenomén. Bavič roku, kulomet. Oldřich Dudek (scenárista, pozn. red.) ho nazval chrličem. Vypravěč historek jeho formátu dnes na obrazovce chybí. Silvestrovské pořady, které jsme s ním natočili, nebyly dosud překonány. Jen připomínám, že Menšíkovy »Silvestry« by dnes žádná televize nikdy nebyla schopná dát dohromady, a hlavně by je nezaplatila.
Jak to bylo tehdy s honoráři umělců? Dnes je obvyklé, že jsou rádi, že se dostanou na obrazovky, a mnohdy vystoupí klidně i zadarmo, jen aby byli vidět…
Dříve to bylo naopak. Umělce jsme si museli předcházet. Já je zval na obědy, nosil firemní dárečky. Jednou jsem byl na obědě s nestorem české televizní zábavy Vladimírem Dvořákem, a ten pak u kávy prohodil: „A teď přijde trest za ten oběd.“
Zdvořile ale návrh na spolupráci odmítl, že už nechce nic dělat.
U zrodu TV Nova stál Vladimír Železný, který se u některých netěší moc dobré pověsti. Jaký to byl šéf a jak se vám s ním spolupracovalo?
Byl to průkopník. Vytvořil nejúspěšnější komerční televizi u nás, která z toho dodnes díky setrvačnosti žije. Jako šéf byl úžasný. A stačilo jen jedno: Nechal nás pracovat. Pokud jsme měli dobré výsledky, a ty jsme bezesporu měli, pak chválil a odměňoval. A tím nás motivoval. To nedělal v mém životě nikdo předtím a nikdo potom. Když jsem prosazoval něco, čemu moc nevěřil, což byl například pořad »Nedvědi na Strahově«, řekl mi: „Máte právo si udělat i něco pro radost.“ Postavil se za mě i proti obchodnímu řediteli, který tehdy prohlásil, že to bude totální průšvih a konečně dostanu za vyučenou. Byl to ale úžasný úspěch!
Jste v důchodu, aktivní jste však stále. Na čem v současné době pracujete?
Čas od času napíši nějaký televizní scénář, připravuji rozmanitá CD s mluveným slovem. Provozuji uměleckou agenturu a největší radost mám z »Československého beat-festivalu«, který jsem předloni obnovil po padesáti letech. Teď například spolupracuji s Českým rozhlasem a podílím se na nové soutěži »Dvouhra« na Dvojce.
David Laštovka